Van thuis naar thuis

21 juni 2017 - Kinshasa, Congo-Kinshasa

Afgelopen weekend heb ik afscheid genomen in Songololo. Dat gebeurde op verschillende manieren maar alles was zeer hartelijk en voor mij emotioneel. Jullie kennen me; een tranen ontbraken niet. Afscheid nemen bestaat niet schreef Niels me en misschien is dat ook wel zo...

Ik ga van de ene fase van intensief samenleven met de twee paters Oblaten Berthier en Betuel, met het personeel van het gezondheidscentrum en de vrouwen naar een andere fase van samenzijn op afstand. Ik ben op beide plekken thuis.

Het op dergelijke eenvoudige wijze leven geeft toch snel een gevoel van erbij horen. Zonder dat relaties diepgaand zijn. Met de tijd krijg ik een idee bij wat het leven hier brengt en ook ontneemt voor mensen. Natuurlijk is het altijd zo dat op het moment van uit elkaar gaan de waarde van je aanwezigheid het scherpst tot uiting komt.
Zaterdagavond had ik een feestje georganiseerd voor de mensen waar ik het meest mee van doen had. Overdag voorbereid met twee collega's. Lekker gegeten en gedronken met zo'n dertig mensen en zelfs heerlijk gedanst. Iedereen erg happy want zo'n gelegenheid doet zich niet veel voor.
De dag erna,aan het einde van de mis werd mij door de vrouwen uit de groep die ik probeerde te assisteren een voor een pinda's uit de eigen teelt aangeboden en een beeldje. Heel ontroerend. Zo reis ik met zeker vijf kilo pinda's verder.
En steeds waren er mensen, jong en oud, die me groetten, fruit mee wilden geven voor mijn zoons en,zo verder. En steeds met de vraag wanneer ik weer terugkom....

Ik ben een gelukkig mens. Het zal even duren voordat ik alle ervaringen positieve en negatieve zal weten onder te brengen en er woorden aan kan geven. Het zit vooral van binnen...!

Nu in Kinshasa richt mijn blik zich toch langzaam op mijn thuis in Maasbree. Zin om mijn jongens weer in de armen te sluiten en familie en vrienden te zien. Er zullen wat liters thee ingeschonken worden de komende weken.

Tot gauw! En als afsluiting een dank je wel voor alle reacties op mijn verhalen en andere berichtjes.
Marjan

1. JB:
    Merci. Matondo. Bedankt.
  2. Judy:
    21 juni 2017
    Dank voor dit mooie slotakkoord van je reisblog. Heb al je indringende ervaringen die je zo goed verwoord hebt met plezier
    En soms ontroering gelezen.
    Tot snel en goede reis naar je andere thuis.
  3. Ingrid:
    21 juni 2017
    Als ik jouw verhaal lees word ik ook gelukkig! X
  4. Henny:
    23 juni 2017
    WELKOM THUIS, we zien naar je uit.
    Liefs Henny
  5. Nelleke:
    23 juni 2017
    Lieve Marjan, fijn dat ik je kon volgen... prachtig wat je hebt mogen meemaken. Nu thuis weer verder met een vol hart voor de medemens. Lieve groet, Nelleke
  6. Monique:
    29 juni 2017
    Dag Marjan,nu in je geboorteland terug.ikhad je graag welkom geheten,maar had geen idee waar je aan zou landen. Welkom in het land van "regeltjes en wetten". Wat een verschil van land en klimaat. Alles heeft zijn goede en minder goede kanten. Dit mocht je ervaren. Ik kijk uit naar het weerzien. Hoop je algauw te mogen ontmoetten. Groetjes van een oude Afrikaanse rat Monique